Inspiratievideo's

Bekijk onze inspiratievideo’s en help mee ze te verspreiden. Samen bouwen we aan de gemeente van de toekomst.

 
 
Algemene projectvideo   Meer dan ooit op de hoogte van wat voor jou belangrijk is   Meer dan ooit kiezen hoe je contact opneemt met de gemeente

 

Voorbeelden van regionale samenwerking in Vlaanderen

Samenwerking tussen steden en gemeenten is de boodschap. Hierbij twee voorbeelden van gedeelde digitale oplossingen, elk met een eigen geschiedenis en geografisch bereik. 

Gemeenschappelijk webplatform in Zuid-West-Vlaanderen

Al 25 jaar werken de Zuid-West-Vlaamse gemeenten onder de noemer Digitale Regio Kortrijk, samen met de interlokale vereniging Leiedal, aan digitalisering en digitale transformatie. Die gemeenschappelijke aanpak leidde onder meer tot de creatie van een gemeenschappelijk webplatform, dat de basis vormt waarop de gemeentebesturen hun digitale dienstverlening en communicatie uitrollen. Via regelmatig overleg prioritiseren de verschillende  gemeenten in de regio welke gemeenschappelijke toepassingen ze willen implementeren. Leiedal staat in voor zaken als hosting, security, support en project management, wat een grote ontzorging alsook een kostenefficiënte aanpak betekent voor de individuele lokale besturen. Daarnaast kunnen de gemeenten hun website personaliseren door de keuze van componenten die ze integreren, de toepassing van de huisstijl op hun website, of door integratie van eigen ontwikkelingen.

Project- en rapporteringstool ORBA

Ons tweede voorbeeld, de project- en rapporteringstool ORBA, volgde een ander traject. ORBA (Opvolging Realisatie Bestuursakkoord) werd door de stad Antwerpen ontwikkeld om de voortgang van de doelstellingen uit de bestuursakkoorden beter op te volgen. Andere centrumsteden zagen in ORBA een oplossing op hun vraag naar een geschikte project- en rapporteringstool. Daarop startte het Kenniscentrum Vlaamse Steden in samenwerking met de stad Antwerpen een haalbaarheidsstudie om de Antwerpse tool te laten evolueren tot een generieke tool. Sinds 1 januari 2020 hebben 9 Centrumsteden en één zorgbedrijf ORBA in gebruik. Vanaf het najaar van 2020 is ORBA ook beschikbaar voor andere lokale besturen. Daarop kwamen nog eens drie gemeenten aan boord. Beslissingen over nieuwe ontwikkelingen worden in groep genomen, de kosten worden gedeeld. Steden kunnen eigen ontwikkelingen doorvoeren voor zover ze niet raken aan de gezamenlijke kern van de tool.   

 

Buitenlandse voorbeelden

"Soms persoonlijker dan een baliegesprek"

Digitale balie Rotterdam 

  • Via de digitale balie van Rotterdam zijn alle administratieve handelingen die aan een fysieke balie kunnen, op digitale wijze mogelijk. Inwoners kunnen aanvragen doen, geboorte aangeven of zelfs in ondertrouw gaan. De gemeente werkte oplossingen uit voor identificatie, betalingen en veilige bestandsuitwisseling (vb attesten) met de burger.
  • Rotterdammers noemen het contact via de digitale balie soms zelfs persoonlijker dan een echt baliegesprek. De gebruiksvriendelijkheid krijgt gemiddeld een score van 68 tot 88 op 100.
Lees meer: Rotterdam wint eerste prijs met Nederlands eerste digitale balie

49 ton CO2 minder per  jaar

Digitalisering burgerattesten Milaan 

  • Dankzij de digitalisering van de burgerattesten kon Milaan in 2019 een besparing realiseren van 45.500 werkuren, 1,2 miljoen euro, 450.000 vellen papier en 49 ton CO2 – even veel waard als het planten van 3.266 bomen.
  • De digitale opvraging van attesten bespaart elke inwoner gemiddeld 1 uur verplaatsingstijd. 
  • Daarnaast worden krantenkiosken ingezet om de meest gevraagde attesten af te leveren. In 2020 werden 14% van alle attesten via dit kanaal opgevraagd.
Lees meer: Milano digital transformation

+ 1400 jaar werktijd per jaar bespaard

E-estonia: 99% van de overheidsdiensten online 

  • 99% van de overheidsdiensten in Estland zijn online. Alleen voor huwelijk en scheiding is een verplaatsing noodzakelijk.
  • Estland bespaart elk jaar meer dan 1400 jaar werktijd. De digitale handtekening bespaart het land elke maand een stapel papier ter hoogte van de Eifeltoren.
  • 82% van de gebruikers zijn tevreden over de openbare e-diensten.
Lees meer: E-governance in Estland

93%
tevredenheids- niveau

MyUpdates - Wrexham 

  • Inwoners duiden uit een ruime lijst rubrieken aan welke onderwerpen hen interesseren (toerisme, evenementen, stadsontwikkelingsplannen, ondernemersadvies, vacatures, wegenwerken). Via mail krijgen ze proactief info over die onderwerpen.
  • Erg populair is de notificatie voor afvalophaling die inwoners een seintje geeft wanneer ze welk soort vuilnis moet buitenzetten. Zo blijven ze onder meer op de hoogte van uitzonderingen zoals gewijzigde ophaling in geval van feestdag.
Lees meer: MyUpdates app

40 uur/jaar tijdsbesparing voor inwoners

Papierloos Dubai

  • De stad Dubai wil tegen december 2021 volledig papierloos opereren. De stad zal vanaf dan geen enkel attest, dossier of formulier op papier uitvaardigen of ontvangen. Alles loopt via één app: Dubainow, waar inwoners alle nodige documenten kunnen opvragen, beheren, invullen, ondertekenen en versturen.
  • In maart 2021 was het totale papierverbruik bij overheidsdiensten met 82,8% gereduceerd, goed voor 270 miljoen vellen papier per jaar, goed voor 32.000 bomen. De besparing voor de overheid loopt op tot 260,5 miljoen euro, en 12,1 miljoen werkuren. Inwoners besparen 40 uur per jaar.
Lees meer: Smart Dubai Announces Latest Updates On The Progress Of The Dubai Paperless Strategy