Burgers en ondernemers kunnen steeds meer administratieve handelingen uitvoeren bij hun lokaal bestuur via andere contacten dan een fysiek bezoek. Uit veiligheidsoverwegingen is het voor bepaalde gevoelige handelingen noodzakelijk dat burgers en ondernemers tijdens dat niet-fysieke contact hun identiteit bewijzen.
Met dit project willen de initiatiefnemers een proof of concept uitwerken hoe ze sterke authenticatie kunnen integreren in kanalen zoals in eerste instantie videobellen. De oplossing moet bij voorkeur uitbreidbaar zijn naar telefonisch contact en chat.
Nieuws
10/10/2022: Authenticatie binnen de digitale balie: Wat denkt de gebruiker? Hoe kijkt de Vlaming aan tegen de digitale balie (videobellen) als nieuwe contactmogelijkheid met zijn lokaal bestuur? Wie zal hiervan gebruikmaken? Hoe belangrijk is sterke authenticatie? Gent en Roeselare toetsten het af bij de burger. Ontdek hier hun aanpak en de resultaten van het gebruikersonderzoek. |
![]() |
Kennisdeling
- Impactmap
- Gebruikersonderzoek: authenticatie binnen de digitale balie
De informatie die hernomen is in het Besluit van de Vlaamse Regering primeert boven de informatie weergegeven op deze webpagina.