Wat?
Subsidies, toelagen, tussenkomsten en premies zijn de grootste productgroep van ons stedelijk aanbod. In dit project willen we aan de hand van een aantal types subsidies enkele generieke subsidieprocessen uittekenen, zodat deze telkens hergebruikt kunnen worden door alle diensten die een gelijkaardig type subsidie uitkeren. Daarnaast willen we ook de digitale bouwstenen (aanmelden, dossierstatus in Mijn Burgerprofiel, formulier, afhandeling, koppelingen naar financieel systeem en besluitvorming,…) klaarzetten voor deze subsidietypes, waardoor we stelselmatig alle 90 subsidies binnen de stad kunnen digitaliseren, zonder telkens het warm water uit te vinden. Voor burgers, verenigingen en bedrijven wordt de werkwijze herkenbaar en gelijkvormig.
Waarom?
Zowel intern binnen stad Leuven als bij alle steden en gemeenten wordt telkens nagedacht over procedures en werkwijzen. Deze werkwijzen willen we stroomlijnen en digitaliseren.
Wat willen we realiseren?
- Een eenvoudig, efficiënt, maar correct subsidieproces per type subsidie
- Realiseren van de digitale aanvraag
- Onderzoek naar de mogelijkheden van automatisering en automatisch advies
- Hergebruik van de bouwstenen voor digitale interactie (Mijn Burgerprofiel, Ondernemersloket, V-loket ...) zodat statusinformatie en overzicht bij elkaar blijft
Wat zoeken we?
We zijn op zoek naar een klankbordgroep van andere steden en gemeenten om de uitgewerkte processen af te toetsen op overdraagbaarheid naar andere gemeenten.